Skok na obsah
[CNW:Counter] TOPlist

Komentáře k příspěvku
NASA se vrací na Měsíc


[ 1 ] Vložil: Jiří Macich ml. – [ WWW ] – 19.9.2005 23:08

Nemohu si pomoci, ale jako laikovi mi to přijde jako krok zpět.

Myšlenka plavidel, která budou startovat z ISS, takže vůbec nebudou muset řešit průlet zemskou atmosférou, je už definitivně u ledu?

[ 2 ] Vložil: Martin – [ WWW ] – 19.9.2005 23:14

[1] Já jsem samozřejmě také laik, ale o startování plavidel konstruovaných přímo na oběžné dráze se zatím nikde moc nepíše. I když ono se tak trochu jedná o sestavení plavidla na oběžné dráze, protože urychlovací část s lunárním modulem startuje zvlášť.

Taky mám z toho rozporuplné pocity. Na jednu stranu si říkám, že takovou koncepci použili jen proto, aby nové starty urychlili, ale na druhou stranu si myslím, že technologie (materiály, nové pohony) pro pokrokovější koncepci budou k dispozici tak nejdřív za 50 let.

[ 3 ] Vložil: Dušmor – 20.9.2005 10:08

Nemám teď po ruce svůj archív abych vyhledal přesná data, takže budu jen odhadovat.

Naprostou většinu vynášeného nákladu tvoří palivo. K tomu si připočítejte hmotnost věcí spotřebovaných během konkrétní mise tj. kyslík, potraviny, vědecké přístroje (ať už jednoúčelové pouze pro danou misi nebo zanechané k dalšímu měření na povrchu Měsíce) a taky osádku (posílat na Měsíc pořád dokola ty samé čtyři kosmonauty asi nebude ideální :-). Při startech ze Země tvoří palivo kolem 90 % veškeré hmotnosti. Pro plavidlo startující z oběžné dráhy na úrovni ISS směr Měsíc a zpět bych odhadl, že palivo bude cca 75% hmotnosti. A odpočítejme přistávací část měsíčního modulu (podvozek, nádrže, rám), pokud by měl být opakovaně použitelný, asi by musel být dimenzován poněkud mohutněji, spojený do jednoho celku s části pro dopravu povrch Měsíce - orbita Měsíce a především s motorem, co vydrží víc jak dva zážehy. Podobně je to se servisním modulem, kromě plánovaných tří zážehů (start z orbity Země, brždění u Měsíce, start z orbity Měsíce) by navíc ještě bylo potřeba palivo pro čtvrtý zážeh na jeho zabrždění po návratu a navedení na parkovací oběžnou dráhu kolem Země. Kabina pro přistání osádky na Zemi je stejná.

Palivo pro všechny výše uvedené "spotřebiče" bude nutno tak jako tak dopravit ze Země, navíc ještě přibude hmotnost cisterny a čerpadel pro dotankování. A k tomu ještě vlastní operace přečerpávání jak na orbitě zemské pro servisní modul, tak na orbitě měsíční pro lunární modul.

Ať se na problém díváme jakkoliv, stále podle mě vychází jako optimální varianta klasické vícestupňové rakety na chemické palivo s postupným odhazováním již nepotřebných dílů. Iontové motory jsou pomalé, co ušetří na palivu osádka stačí projíst a prodýchat, atomový pohon tahače na trase Země - Měsíc zase nerozdýchají ekologisti.

[ 4 ] Vložil: Martin – [ WWW ] – 20.9.2005 11:00

[3] Díky za zajímavý komentář. V podstatě souhlasím, ale domnívám se, že NASA uvažuje pouze o opakovatelně použitelném návratovém modulu, který žádné velké raketové motory nemá, takže jejich opotřebení nebude problém, ale taky se tím moc neušetří.

[ 5 ] Vložil: Dušmor – 21.9.2005 10:46

[4] Ano přesně tak jsem taky článek pochopil. Můj předchozí komentář měl být reakcí na první úvahu v diskuzi na téma plavidel startujících od ISS. Omluvám se, zapoměl jsem na začátek přidat odkaz.

K návratovému modulu: Ačkoliv se jedná hmotnostně o malou položku ze startujícího celku, finančně může být jeho znovupoužitelnost docela zajímavá. Vycházím z porovnání s moderními bojovými letouny, kde cena avioniky tvoří 70 až 80 procent z celkové ceny letounu. Část avioniky potřebná k vlastnímu přistání a startu z Měsíce bude sice ztracena spolu s lunárním modulem, ale zbývající většina může být soustředěna právě do návratového modulu.


Přidání komentáře

Identifikace autora

Váš komentář

Nepoužívejte HTML značky, jen čistý text. URL začínající http:// nebo ftp:// budou zobrazeny jako odkazy. Odkaz na předchozí přidaný komentář vytvoříte tak, že do hranantých závore uzavřete jeho číslo - např. [3] vytvoří odkaz na třetí komentář.

Sledujte aktuální komentáře ve všech rubrikách pomocí RSS
Přímý link RSS 0.91 nezkrácené komentáře

Weblog pro ty, které zajímá věda a technika.