Skok na obsah
[CNW:Counter] TOPlist

Komentáře k příspěvku
Které sedadlo v autě je nejbezpečnější?


[ 1 ] Vložil: lukyn.v – [ WWW ] – 3.2.2006 8:34

Náhodou "nákupní tašky" celkem vydrží. :)

http://video.google.com/videoplay?docid=6605730767077503480&q=crash

[ 2 ] Vložil: Pjotr – [ WWW ] – 3.2.2006 9:24

Na bezpečnosť auta by som sa veľmi nespoliehal. Všetko je to na človeku, nie na aute, pretože človek môže za nehodu vo väčšine prípadoch (kedy nepočítam pády stromov a podobne).

Radšej budem jazdiť pomalšie, a podľa pravidiel, ako sa hnať za smrťou ;-).

[ 3 ] Vložil: Erix – 3.2.2006 9:32

ad [1] Nákupní taška jako taková jo, ale co ten "nákup" uvnitř..?

[ 4 ] Vložil: Martin – [ WWW ] – 3.2.2006 10:22

[1], [3] To video znám. Erix má pravdu, "nákup" by to těžko přežil. Vnitřek kabiny sice řidiče příliš neohrozil, ale zastavení ze 100 km/h na nejvýše jednom metru ano.

[2] Zcela souhlasím, je to na řidiči. Jen jsem se zamýšlel nad tím, kam si sednout, když neřídím.

[ 5 ] Vložil: kombajn – [ WWW ] – 25.2.2006 21:03

no tomu ze to ridic strhne na spolujezdce taky moc neverim... v prazdnem aute jsem to strhnul vsechno na ridice (sebe), protoze se mi zdala lepsi varianta vyletet ze silnice nez do protismeru. bohuzel tam nebylo tolik mista pro vyhnuti autu predemnou...

[ 6 ] Vložil: Divant Delvare – 28.3.2006 11:06

Zlepšení kvalit aut má jen zakrýt chybu v administrativě našeho státu. Úředníci nepovažují za důležité zdělit, které sedadlo je bezpečnější. Kam tedy máme posadit svého šéfa, až pojedeme rychlostí 120km/h. Něčím takovým bezvýznamným se přece nebudou zabývat. Radči nám řeknou kolik váží průměrný koš na prádlo.

[ 7 ] Vložil: dada211 – 2.4.2006 9:15

[7]osobně se domnívám, ze ridic ma tu vyhodu oproti spolujezcům, že sleduje dění na silnici narozdíl od ostatních, a jeho vyhodou je, že má možnost jako jedinný člen posadky auta se opřít o volant napnout svaly, a čekát naraz, kdežto spolujezdec tyto možnosti nemá. Zajimalo by mě jak by vypadala statistika, kdyby spolujezdec měl madlo o které by se mohl opřít.

Dále bych rozvinul- vstupuju -li do autobusu pokládám si tuto stejnou myšlenku "kde je tady nejbezpečnější místo"

[ 8 ] Vložil: Martin – [ WWW ] – 2.4.2006 9:34

[7] Máš pravdu, připravenost na náraz může hrát roli, která se jen těžko bude měřit. S tím autobusem to bude taky zajímavé, díky za námět, ale jakákoliv data by se scháněla ještě obtížněji než u aut, navíc naštěstí tak často nebourají, tak bych mohl sklouznout k doslova fantastickým spekulacím.

[ 9 ] Vložil: Peťa – 5.10.2006 14:12

Taky jsem se snazila najit informace o bezpecnosti na jednotlivych sedadlech a vyskocil mi tento odkaz :-)). Koukam, ze clanek uz tu je delsi dobu...nenasel nahodou nekdo v mezidobi info o bezpecnosti v autobusech? Kdykoli jedu po dalnici rozhrkanou karosou bez bezpecnostnich pasu nebo operek pro hlavu (sedadlo konci nekde nad polovinou zad), tak se celou cestu akorat modlim...

[ 10 ] Vložil: inQvisitor – 8.11.2006 10:02

Pokiaľ viem, tak sedadlo vedľa vodič je tzv sedadlo smrti. Je to vysvetlené tak, že ak sa vodič chce vyhnuť zrážke, tak vždy strhne reflexívne volant na opačnú stranu, tak aby sa sám uchránil od prípadného nárazu do prekážky nárazu, takže to váčšinou strhne napravo a narazí pravou stranou motorového vozidla do stĺpu, múra...vtedy si to odnesie spolujazdec. A pokiaľ viem, najbezpečnejšie sedadlo je, ak nerátame miesto vodiča, zadné ľavé sedadlo za vodičom z dôvodu, ktorý som už spomínal, a síce, že vodič chráni reflexívne predovšetkým seba.

[ 11 ] Vložil: Týna – 9.3.2010 6:55

Odpověď na Divant Delvare: šéfa by měl člověk posadit doprava dozadu (křížem s řidičem), ovšem to říká etiketa, nikoli bezpečnost :)

Souhlasím s dada211, myslela jsem si, že nejbezpečnější místo je řidiče-čeká, má airbag a o co se opřít. Spíš jsem spekulovala, které je druhé nejbezpečnější - zda za řidičem, nebo vpravo vzadu. Nejváženější osoba se má posadit doprava dozadu, ovšem ne z bezpečnosti (pokud vím), ale kvůli etiketě - aby nikdy nevystupovala do silnice, ale vždy na chodník. Tudíž si myslím, že 2. nejbezpečnější je sedadlo za řidičem - řidič má přecejenom větší představu, co se děje na jeho straně než na pravé straně pomocí zpětných zrcátek. Just a theory. :)

A otázka ohledně autobusu je také zajímavá.

[ 12 ] Vložil: Michal – 6.6.2011 23:58

Dobrý den,

řešil jsem to kvůli tomu, kde vozit dítě v autosedačce, ale diskuze je zajímavá obecně. Statistiky jsem také nenašel, takže je těžké asi dospět k nějakému jednoznačnému závěru,

tak tedy alespoň pár dohadů:

Zadní sedadla řekl bych obecně budou bezpečnější. Ač přední sedadla bývají obvykle lépe vybavena airbagy a dalšími bezpečnostíni systémy, tak u některých typů nehod budou mít patrně značnou nevýhodu - např. střet se zvířetem, které může proletět až to kabiny, náraz do stromu s větvemi, nebo náraz do jiného auta, kde z toho druhého auta něco vyletí a proletí skrz přední okno.

Myslím, že na přední/zadní sedadla i nějaké statistiky jsou a v nich zadní sedadla vycházela lépe.

Na předních sedadlech, jestli řidič či spolujezdec také asi není úplně jednoznačné. Domněnku o tom, že řidič strhne v případě nehody auto tak, aby "jeho půlka" nenarazila mi nepřijde úplně relevantní, řekl bych, že člověk se snaží do poslední chvíle srážce vyhnout, samozřejmě může to být i dost subjektivní. To, že řidič se může na náraz lépe "připravit" také může být otazné - některé statistiky ukazují, že v nehodách lépe dopadnou pasažéři, kteří jsou opilí či kteří spí - právě proto, že jejich tělo je úplně uvolněné. Subjektivně bych si myslel, že by na tom měl být lépe spolujezdec, protože mu nehrozí zranění od volantu/pedálu, ale když se člověk podívá na Euro NCAP, tak podle dostupných údajů se zdá, že většina auta o něco lépe chrání řidiče. Dále je tu ještě otázka obecně levá/pravá strana, to je ale stejné u zadních sedadel.

Co se týče zadních sedadel, tak podle doporučení některých studií je nejbezpečnější místo uprostřed, což je sice logické z toho pohledu, že je nejdál od všch možných míst nárazu, na druhou stranu ale je nutným předpokladem přítomnost plnohodnotého tříbodového pásu i na tomto místě, což stále ještě není úplně u všech aut, které jsou na našich silnicích, standardem. Navíc, například i u autosedačky (vajíčko) je uvedeno, že se má přepravovat pouze na krajních sedadlech. A výrobce autosedačky k tomu patrně nějaký důvod má. A dále je tu ještě ten fakt, že prostřední zadní sedadlo není chráněno předními sedadly proti případným objektům z venčí, které se do kabiny mohou při nárazu dostat.

Tedy u dětské sedačky jsem řešil víceméně pouze jestli levá či pravá strana, ale jednoznačný výsledek z pohledu bezpečnosti mi nevychází. Pravá strana je bezpečnější z toho pohledu, že je u kraje silnice a tedy eliminuje možnost sražení okoloprojíždějícím autem, či případného nárazu od projíždějích aut, když parkuji. Plus je šance, že někdo nedá "přednost z prava". Na druhou stranu, patrně nejvíce nehod se stává při odbočování do leva, kdy je více exponovaná pravá strana. Taktéž, při průjezdu křižovatkou rovně (na oranžovou), by pravděpodobnost zásahu zprava asi měla být vyšší, protože auta zprava míjím o něco později než ta zleva. Navíc, u aut zleva je menší pravděpodobnost kolize - kolizní směry jsou když jedou rovně či vlevo, zatímco u aut zprava jsou kolizní směry všechny a jsou "horší" (auto jedoucí zprava a odbočující doleva do mě narazí rovně). Samozřejmě tyto úvahy jsou poplatné tam, kde se jezdí vpravo.

U dětské sedačky nakonec zřejmě ale rozhodnou i jiné faktory - patrně to, kde je na dítě lépe vidět a také to, že umístění dětské sedačky (vajíčka) za řidiče nemusí být z prostorových důvodů možné.

Co se týče autobusu - řekl bych zadní polovina (kvůli čelnímu nárazu), na levé straně (u autobusu se může stát, že sjede ze silnice a pokud ano, tak většinou vpravo a tedy také, že se vpravo převrátí), na sedadle, které má před sebou jiné sedadlo (minimálně stejně ysoké), je poblíž nouzového východu (včetně toho "kladívka" na rozbití okna) a je do uličky (dál od nárazu).

Ale jak jsem psal v úvodu - jsou to jen dohady. :)

[ 13 ] Vložil: Martin – [ WWW ] – 7.6.2011 11:48

[12] Děkuji za zajímavé myšlenky ve Vašem komentáři.


Přidání komentáře

Identifikace autora

Váš komentář

Nepoužívejte HTML značky, jen čistý text. URL začínající http:// nebo ftp:// budou zobrazeny jako odkazy. Odkaz na předchozí přidaný komentář vytvoříte tak, že do hranantých závore uzavřete jeho číslo - např. [3] vytvoří odkaz na třetí komentář.

Sledujte aktuální komentáře ve všech rubrikách pomocí RSS
Přímý link RSS 0.91 nezkrácené komentáře

Weblog pro ty, které zajímá věda a technika.