Skok na obsah

Techblog > Technologie > Airbus A380

[CNW:Counter] TOPlist
29. 4. 2005 - Technologie

Airbus A380

Start obřího Airbusu A380 určitě vaší pozornosti neuniknul. Klasická média jej dost rozpitvala, a tak vám zkusím nabídnout informace, které se v nich neobjevily. Je na airbusu něco českého? Kolik váží? Jak silné má motory? Proč se jmenuje zrovna A380?

Základní charakteristiky

Airbus A380 při přistání
Credit: EADS

Základní informace naleznete všude, neškodí se je připomenout, jelikož jsou samy o sobě skutečně impozantní.

Kromě maxi-rozměrů a dlouhého doletu stojí za pozornost i hmotnost. Když 560 tun je maximální vzletová hmotnost a maximální přistávací je 386 tun, můžete si být jisti, že při startu na dlouhý let, se kolem vás bude nacházet asi 200 tun paliva. Příjemné, že?

Délka 73 m
Rozpětí 79,8 m
Maximální vzletová hmotnost 560 t
Tah motorů 32 t
Dolet 15 000 km
Počet cestujících max. 820
Cena (již od) 7 mld. Kč

Konkurenční Boeign může nabídnout pouze jeden letoun, který překoná alespoň jeden z parametrů Airbusu a to Boeing 777 s doletem 17 tisíc kilometrů.

Proč se jmenuje A380

Řada letounu Airbus je číslována A300 až A340. Proč tedy najednou A380? A350 by bylo malé odlišení, 360 by se pletlo s úhlem, v A370 by se sedmička mohla asociovat se sedmičkami v názvech konkurenčních Boeingů, a tak nakonec se skončilo u A380. Osmdesátka může také naznačovat, že pojme dvakrát více cestujících než základní verze A340 a také má dvakrát více palub.

Vývoj, výroba, doprava

Křídlo Airbusu A380 na kamionu
Credit: Airbus

Vývoj probíhal od roku 1994 a v roce 2000 bylo rozhodnuto o realizaci projektu a začaly se přijímat první objednávky. Na výrobě se podílejí zejména Francie, Německo, Španělsko a Velká Británie. Zcela stranou nezůstala ani Česká republika, jak uvidíte dále.

Doprava dílů A380 lodí
Credit: Airbus

Airbus byl montován po jednotlivých celcích v závodech po celé Evropě. Křídla v Anglii a části trupu ve Francii a Německu. Problematická byla doprava velkých částí na místo finální montáže do Toulouse. Díly cestovaly auty, letadly i loděmi jak námořními tak říčními. Lodě vezoucí náklad na místo určení se pyšnily nápisem "Airbus A380 on board". Z obrázku můžete vidět, jak je velký kamion malinký oproti jednomu křídlu Airbusu.

Jak se podíleli Češi

Na Radiožurnálu jsem zaslechl mluvit někoho z Centra leteckého a kosmického výzkumu, který říkal, že jsme se podíleli pouze na výzkumu pro A380 a že žádný díl na letounu není z Česka. Není to pravda. Krátké hledání mě dovedlo k tradiční firmě Letov, která dodává do nového Airbusu nouzové dveře horní paluby. Když budete z těchto dveří sklouzávat dolů, můžete klouzat s hrdostí, že právě české dveře zachraňují polovinu cestujících.

Budoucnost

Jestli bude Airbus A380 také komerčním úspěchem, ukáže čas. Projekt je plánován do roku 2020 a poté by měla být výroba ukončena. V plánu je vyrobit a prodat 1200 kousků, takže se poschoďového letadla dočkáme i na našich letištích.

Další informace

Na internetu je k nalezení mnoho zajímavostí o tomto letounu. Nabízím vám několik odkazů, které mě zaujaly.

Update: Měl jsem to štěstí, že jsem mohl s A380 letět na trase ze Singapuru do Londýna. Můžete si přečíst malou reportáž o tom, jak se v něm letí.

Napsal Martin Srubar v 12:08 | Komentáře (3)
Dočetli jste článek? A co nyní?
Pokračujte třeba čtením starších či novějších článků na obdobná témata v této rubrice.

Starší příspěvek: Sklo měkne pod paprskem laseru
Novější příspěvek: Největší umělý diamant má 10 karátů

Nebo se podívejte na titulní stránku, co je nového. > Přejít na titulní stránku
Pokud máte čas a chcete si počíst, doporučuji archív. > Přejít na archív
Jestli vás zajímá něco konkrétního, vyhledejte si na Techblog.cz právě to své téma.

Weblog pro ty, které zajímá věda a technika.

Téma…

Časopis 21. století

Časopis 21. století
Časopis 21. století je nejznámější a nejoblíbenější vědecko-technický časopis. Na čem je ale založena jeho popularita? Z velké části jsou v něm obsaženy nesmysly. Jde o záměr nebo je to pouze neschopností autorů? Upřímně řečeno, co by odborník získal tím, že by v něm publikoval?
13. 8. 2004
Speciály…

Energetická krize

Energetická krize
Za dveřmi je energetická krize. Co budeme dělat, až dojde ropa a další fosilní paliva? Sledujte vývoj alternativních druhů energie a pohonů a hledání nových ropných nalezišť.