Start obřího Airbusu A380 určitě vaší pozornosti neuniknul. Klasická média jej dost rozpitvala, a tak vám zkusím nabídnout informace, které se v nich neobjevily. Je na airbusu něco českého? Kolik váží? Jak silné má motory? Proč se jmenuje zrovna A380?
Základní informace naleznete všude, neškodí se je připomenout, jelikož jsou samy o sobě skutečně impozantní.
Kromě maxi-rozměrů a dlouhého doletu stojí za pozornost i hmotnost. Když 560 tun je maximální vzletová hmotnost a maximální přistávací je 386 tun, můžete si být jisti, že při startu na dlouhý let, se kolem vás bude nacházet asi 200 tun paliva. Příjemné, že?
Délka | 73 m |
Rozpětí | 79,8 m |
Maximální vzletová hmotnost | 560 t |
Tah motorů | 32 t |
Dolet | 15 000 km |
Počet cestujících | max. 820 |
Cena (již od) | 7 mld. Kč |
Konkurenční Boeign může nabídnout pouze jeden letoun, který překoná alespoň jeden z parametrů Airbusu a to Boeing 777 s doletem 17 tisíc kilometrů.
Řada letounu Airbus je číslována A300 až A340. Proč tedy najednou A380? A350 by bylo malé odlišení, 360 by se pletlo s úhlem, v A370 by se sedmička mohla asociovat se sedmičkami v názvech konkurenčních Boeingů, a tak nakonec se skončilo u A380. Osmdesátka může také naznačovat, že pojme dvakrát více cestujících než základní verze A340 a také má dvakrát více palub.
Vývoj probíhal od roku 1994 a v roce 2000 bylo rozhodnuto o realizaci projektu a začaly se přijímat první objednávky. Na výrobě se podílejí zejména Francie, Německo, Španělsko a Velká Británie. Zcela stranou nezůstala ani Česká republika, jak uvidíte dále.
Airbus byl montován po jednotlivých celcích v závodech po celé Evropě. Křídla v Anglii a části trupu ve Francii a Německu. Problematická byla doprava velkých částí na místo finální montáže do Toulouse. Díly cestovaly auty, letadly i loděmi jak námořními tak říčními. Lodě vezoucí náklad na místo určení se pyšnily nápisem "Airbus A380 on board". Z obrázku můžete vidět, jak je velký kamion malinký oproti jednomu křídlu Airbusu.
Na Radiožurnálu jsem zaslechl mluvit někoho z Centra leteckého a kosmického výzkumu, který říkal, že jsme se podíleli pouze na výzkumu pro A380 a že žádný díl na letounu není z Česka. Není to pravda. Krátké hledání mě dovedlo k tradiční firmě Letov, která dodává do nového Airbusu nouzové dveře horní paluby. Když budete z těchto dveří sklouzávat dolů, můžete klouzat s hrdostí, že právě české dveře zachraňují polovinu cestujících.
Jestli bude Airbus A380 také komerčním úspěchem, ukáže čas. Projekt je plánován do roku 2020 a poté by měla být výroba ukončena. V plánu je vyrobit a prodat 1200 kousků, takže se poschoďového letadla dočkáme i na našich letištích.
Na internetu je k nalezení mnoho zajímavostí o tomto letounu. Nabízím vám několik odkazů, které mě zaujaly.
Update: Měl jsem to štěstí, že jsem mohl s A380 letět na trase ze Singapuru do Londýna. Můžete si přečíst malou reportáž o tom, jak se v něm letí.
Starší příspěvek: Sklo měkne pod paprskem laseru
Novější příspěvek: Největší umělý diamant má 10 karátů
Martin Šrubař © 2003 - 2013
Kontakt | O autorovi | Redakční systém